The time trap in the epistemology of the contemporary project
DOI:
https://doi.org/10.4995/vlc.2022.13161Keywords:
time, sketch, desire, drive, otherness, semiotics, strategyAbstract
Time interests architecture and art as a form of construction of reality, as it refers to what can be thought more than to the thing itself. This new context brought architects closer to other disciplines in order to be familiar with their foundations: the uncertain classical concept of truth, the rise of the culture of difference and the revision of the concept of time. One consequence of this was the redefinition of individuation through otherness; since my constitution is through my other self, before myself, to which the outside gives rise to the exterior. Since then, architecture will participate as an artificial culture, using design strategies that integrate techniques or systems such as pseudo-prosthetics where artifact, accident, invention and individuation collide. During the course of events the critics detect an anomaly; the transition from individuation to individualism and the priority on desires with an object or drive over needs, altering the structure of satisfaction (needs, demand, desire). In what follows, we will try to identify in contemporary project epistemology the process that leads to this anomaly; through sketches, outlines or configuration maps, in relation to time. It will also be confirmed if such an investment constitutes the time trap.
Downloads
References
Barrera Puigdollers, José Manuel. "Strategy of aesthetic-importance (post-structuralist) in the Holocaust Memorial." VLC arquitectura 6, no. 1 (April 2019): 187-217. https://doi.org/10.4995/vlc.2019.10399
Barthes, Roland. La cámara Lúcida. Barcelona: Paidós, 1990.
Benjamin, Walter. Obra de los pasajes. Book 5. Vol. 2. Madrid: Abada, 2015.
Benjamin, Walter. Dirección única. Madrid: Alfaguara, 1987.
Bigas Vidal, Monserrat. Enric Miralles. Procesos metodológicos en la construcción del proyecto arquitectónico. Universitat de Barcelona, 2005.
Bohigas, Oriol. "Después de After Modern Architecture y el asesinato de Pepé le Moko." Arquitecturas Bis, no. 22 (1978).
Capitel, Antón. Alvar Aalto; proyecto y método. Madrid: Akal, 1999.
Danto, Arthur C. La transfiguración del lugar común. Una filosofía del arte. Barcelona: Paidós, 2002.
Deleuze, Gilles. ¿Qué es un dispositivo? Michel Foucault. Barcelona: Editorial Gedisa, 1999.
Derrida, Jacques. La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos, 1989.
Derrida, Jacques. Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid: Trotta, 1997.
Derrida, Jaques. La diseminación. Caracas: Ed Fundamentos, 1975.
Derrida, Jacques. Memoires d'aveugle. L' autoportrait et autres ruines. Paris: RMN, 1990.
Derrida, Jacques. "Point de folie - Maintenant L'Architecture. Bernard Tschumi: La Case Vide - La Villette, 1985." AA Files, no. 12 (1986).
Eisenman, Peter. "Post-Funcionalismo." Arquitecturas Bis, no. 22 (1978).
Eco, Umberto. Los límites de la interpretación. Barcelona: Penguin Randon house, Debolsillo, 2016.
Eco, Umberto. Tratado de Semiótica General. Barcelona: Lumen, 2000.
Fujimoto, Sou. "Futuro primitivo." El Croquis, no. 151 (2010).
Goodman, Nelson, and Catherine Elgin. Reconcepciones en la filosofía y en otras artes y ciencias, Salamanca.
Heidegger, Martin; Ser y tiempo. Madrid: Trotta, 2003.
Quintana Domínguez, Idoia. "La traducción en Derrida: Un ensayo sobre la imposibilidad." Espéculo, no. 39 (2008).
Ishigami, Junya. Recent Work. Conferencia Harvard GSD, 2011.
Ishigami, Junya. "Architecture as hair." In 12º Bienal de Venecia. Venecia, 2010.
Jarauta, Francisco. Deleuze: arquitecturas contemporáneas. Valencia: SP-UPV, 2000.
Koolhaas, Rem. Content. Colonia: Taschen, 2004.
Koolhaas, Rem. Delirious NY; A retroactive Manifesto for Manhattan. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.
Koolhaas, Rem. El espacio basura. Barcelona: Gustavo Gili, 2008.
Le Corbusier. "L'espace indicible (1945). " L'Architecture d'Aujourd'hui, no. Art (April 1946).
Lyotard, Jean Françoise. Economía libidinal. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1990.
Miller, Jaques-Alain. Lógicas de la vida amorosa. Buenos Aires: Manantial, 1991.
Miller, Jaques-Alain. El hueso de un análisis. Buenos Aires: Tres Haches, 1998.
Miralles, E. "La répétition, la différence." Revista AA, no. 312.
Miralles, Enric. "Obras y Proyectos." El Croquis, no. 100/101.
Miralles, Enric. "Blots." El Croquis, no. 72 (II) (1995).
Piñón, Helio. "El final de la escapada." Arquitecturas Bis, no. 22 (1978).
Piñón, Helio. "Cese de la Modernidad." Arquitecturas Bis, no. 48 (1984).
Sei, Mario. "Técnica, memoria e individuación: la perspectiva de B. Stiegler." Logos 37 (2004).
Sejima, Kazuyo. "The Possibilities of Non-Movement." In The Japan Architect: Yearbook. Tokyo: Journal JA, 1996.
Stiegler, Bernard. Pasar al acto. Hondarribia: Hiru, 2005.
Stiegler, Bernard. La técnica y el tiempo. Hondarribia: Hiru, 2002.
Tafuri, Manfredo. L'architecture d'Aujourd'hui. Septiembre 1976.
Vázquez, Manuel. Huellas Urbanas: Aporía del lugar. Valencia: General de Ediciones de Arquitectura, 2014.
Venturi, Robert, Denise Scott, and Steven Izenour. Aprendiendo de las Vegas. Barcelona: Gustavo Gili, 1998.
Venturi, Robert, and Denise Scott. Complejidad y Contradicción. Barcelona: Gustavo Gili, 1978.
Zaera, Alejandro. "Una conversación con Enric Miralles." El Croquis, no. 72 [II] (1995).
Zizek, Slavoj; El sublime Objeto de la Ideología, Madrid, Siglo XXI, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 VLC arquitectura. Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Accepted 2022-10-17
Published 2022-10-28